Fetske Hogen Esch, bekkenfysiotherapeut, en Grietje Vander Mijnsbrugge, colorectaal chirurg, namen het initiatief. Al snel groeide de groep, die nu bestaat uit acht specialisten vanuit diverse disciplines. Dit keer niet multidisciplinair binnen één zorginstelling, maar interdisciplinair verspreid over het hele land. Ze spreken met één stem. Het gaat hen om het mengen van hun gezamenlijke kennis en kunde om de patiënt verder te helpen. Ze maken daarbij gebruik van de Siilo-app, die medici gebruiken om veilig informatie uit te wisselen, om elkaar te raadplegen over patiënten met complexe klachten. Prisma is een vergelijkbaar systeem voor huisartsen om vragen te stellen aan gynaecologen. Er loopt een onderzoek door ZonMw of dit kostenbesparend werkt. Voor beide apps moet een zorgverlener BIG-geregistreerd zijn.
‘We zijn een transdisciplinaire en centrum overstijgende groep. We zochten elkaar op vanwege de specifieke expertise, ongeacht waar de ander werkt. Vaak heeft één iemand net die specifieke kennis die je nodig hebt. Ook zonder dat je het hele team erbij hoeft te hebben kun je elkaar opzoeken en bevragen. Al leert iedereen graag van elkaar.’
DOEL
Ons doel is patiënten vlug verder te kunnen helpen zonder dat het over vele schijven loopt. Ook hebben we kennis over de aanwezigheid van vakmensen in onze eigen regio, zodat we sneller naar elkaar kunnen verwijzen. Dit mede, omdat we korte lijnen hebben en het niet via secretariaten loopt. We sturen een appje en er komt antwoord. Ook proberen we bijvoorbeeld een netwerk te vormen met duidelijke communicatielijnen, zoals tussen het UMC Groningen en het Antonius Ziekenhuis in Sneek. We proberen dat ook in Enkhuizen. Je kunt gemakkelijker met elkaar overleggen en voorkomt dubbel werk. Zo kunnen we patiënten snel doorverwijzen en worden ze sneller en beter geholpen.
VERBINDING
We zijn allemaal bevlogen om patiënten vooruit te helpen en bevragen elkaar vanuit gelijkwaardigheid en respect. Dat is een hele prettige manier van samenwerking. We hebben een veilig team dat laagdrempelig communiceert en dat komt de kwaliteit van zorg absoluut ten goede. Wat we ook doen: als iemand naar een congres is geweest en we daar iets interessants hoort, of we lezen een goed artikel, dan delen we dat in de groep. Zo delen we kennis en helpen elkaar groeien. Bij complexe problemen proberen we samen een veilige plek voor de patiënt te creëren zonder dat de patiënt daarbij van het ene ziekenhuis naar het andere hoeft te gaan. We hebben niet te maken met allerlei regeltjes en hordes die je moet nemen. De evaluatie met de patiënt is essentieel. Je kan overleggen met elkaar, maar beslissen doe je samen met de patiënt.’
OPZET
De Alchemisten zijn ontstaan om snel te kunnen schakelen met andere disciplines, expertise te delen en dat doen we om patiënten snel te kunnen helpen. De patiënten die we in de